هنری ماری:
تئوری شخصیت انسانی و
انواع نیاز
هنری الکساندر ماری در سال ۱۸۹۳ در یک خانواده ثروتمند در نیویورک به دنیا آمد. خانه پدری هنری ماری اکنون مرکز راکفلر شده است.
هنری ماری یک خواهر بزرگتر و یک برادر کوچکتر داشت که بیان کرده اند هنری ماری رابطه خوبی با مادرش نداشت و در عوض با پدرش روابط خوبی داشت و همین منجر به افسردگی وی شده بود.
هنری ماری برای تحصیل در دانشگاه ابتدا رشته روانشناسی را انتخاب کرد ولی آن را رها کرد.
هنری ماری در سال ۱۹۱۵ لیسانس تاریخ از دانشگاه هاروارد گرفت.
هنری ماری در سال ۱۹۱۹ مدرک پزشکی اش را با مقام شاگرد اولی از دانشگاه کلمبیا گرفت.
هنری ماری در سال ۱۹۲۰ یک فوق لیسانس در رشته زیست شناسی از دانشگاه کلمبیا گرفت.
هنری ماری بعد از دریافت فوق لیسانس زیست شناسی؛ دو سال در موسسه راکفلر به تحقیق در حوزه زیست پزشکی پرداخت و برای مطالعه بیشتر راهی دانشگاه کمبریج در انگلیس شد.
هنری ماری در سال ۱۹۲۷ یک مدرک دکتری دیگر در رشته بیوشیمی از دانشگاه کمبریج دریافت کرد.
هنری ماری در انگلیس با وجودیکه متاهل بود عاشق زن زیبای دیگری به نام کریستیانو مورگان شد که او نیز ثروتمند و متاهل بود. هنری ماری می خواست با کریستیانو مورگان ازدواج کند و حاضر نبود از زن اولش جدا شود. همین مسائل باعث مشکلات روحی و روانی برای هنری ماری شد و به پیشنهاد کریستیانا مورگان برای مشورت سراغ کارل یونگ (روانشناس) معروف رفت. کارل یونگ با گفتگو توانست مشکلات زناشویی هنری ماری را حل کند و همین مساله باعث علاقمند شدن مجدد هنری ماری به رشته روانشناسی شد.
هنری ماری در بازگشت به آمریکا از سال۱۹۳۰ در کلینیک روانشناسی هاروارد مشغول به کار شد و در سال ۱۹۳۷ سرپرستی این کلینیک مهم را برعهده گرفت جائیکه کرت لوین نیز به آن پیوست.
از کارهای برجسته هنری ماری ساخت آزمون کاووش هایی در شخصیت در کلینیک روانشناسی هاروارد بود. این آزمون پرفروش ترین آزمون انتشارات هاروارد شد.
هنری ماری بین سالهای ۱۹۴۳ – ۱۹۴۷ دانشگاه هاروارد را رها کرد و به کمک ارتش ایالات متحده در جنگ جهانی دوم شتافت.
هنری ماری در جنگ جهانی دوم به عنوان مدیر سنجش خدمات استراتژیک (OSS) به ارتش ایالات متحده آمریکا خدمت کرد و در آن به انتخاب داوطلبان برای ماموریت های خطرناک پرداخت.
هنری ماری از سال ۱۹۴۷ به هاروارد برگشت و تا سال ۱۹۶۲ مجدداً در هاروارد به تدریس پرداخت.
هنری ماری سرانجام در سال ۱۹۸۸ در سن ۹۵ سالگی از دنیا رفت.
تئوری شخصیت انسانی
Theory of Human Personality
هنری ماری شخصیت یک فرد را مرکب از انواع نیازهای گوناگون، دور از هم، غالباً متضاد و در حال کشمکش می داند که نیروی نهفته انگیزش رفتار انسانی را در خود دارند.
هنری ماری رویکردی را به شخصیت ساخت که نیروهای هوشیار و ناهوشیار، تاثیر گذشته، حال و آینده و اثر عوامل فیزیولوژی و جامعه شناختی را در بر می گیرد.
تئوری شخصیت انسانی هنری ماری بعضی از مفروضات را در مورد انسانها و رفتارهایش مطرح می کند. این تئوری افراد را در هنگام مواجهه با محیط پویا و متغییر، سازگار در نظر می گیرد.
هنری ماری معتقد بود که فعالیتهای آدمی، چه بدنی و چه روانی، چه خودآگاه و چه ناخودآگاه همه ناشی از مغز هستند.
هنری ماری مغز را مرکز شخصیت و موجب وحدت رفتار آدمی می دانست.
هنری ماری مهمترین نیروهای فعال ساز شخصیت را عبارت از نیازها (انگیزه های درونی)، فشارها (محرک های خارجی)، نیروهای عاطفی، ارزش ها، و عمل متقابل نیازها و فشارها می داند.
به اعتقاد هنری ماری؛ نیاز نیروی است که ادراک، تصور، تعقل، میل، اراده و کنش را سازمان می دهد و به شیوه ای عمل می کند که موقعیت موجود زنده را در جهت معینی تغییر شکل می دهد.
نیازها، انگیزش و رفتار
مهمترین خدمت ماری به نظریه و پژوهش شخصیت، استفاده او از مفهوم نیازها برای توضیح انگیزش و جهت رفتار است.
نیازها خصوصیت پنهانی در درون فرد هستند که از فرآیندهای درونی یا رویدادهای محیطی ناشی می شوند. فرد سعی می کند به طریقی رفتار کند که یک نیاز فعال شده را ارضا کند.
هنری ماری با نیازهای فیزیولوژیکی انسان مثل نیاز به غذا و آب و میل جنسی (نیازهای اولیه) کاری نداشت. کار هنری ماری بر درک نیازهای روانی متمرکز بود.
یک نیاز روانی، توانایی یا آمادگی پاسخ به یک روش مشخص و تحت شرایط مشخص است و به طور غیر مستقیم از نیازهای اولیه ناشی می شوند. هنری ماری فرض می کند که این نیازها عمدتاً ناخودآگاه هستند. نهایتاً ماری لیستی از ۲۷ نیاز روانی را تهیه می کند که برخی از آنها عبارتند از:
- خواری طلبی
- پیشرفت
- نیاز به ارتباط برقرار کردن
- پرخاشگری
- خودمختاری
- مقابله
- خویشتن پایی
- دنباله روی
- سلطه گری
- نمایش
- آسیب گریزی
- تحقیر گریزی
- مهرورزی
- نظم
- بازی
- طرد
- شناخت حسی
- میل جنسی
- مهر طلبی
- فهم
هنری ماری معتقد بود هر کدام از ما می توانیم توسط سلسله مراتب نیازهای شخصی توصیف شویم.
هنری ماری برخلاف مازلو؛ هیچگونه ترتیب و سلسله مراتبی برای نیازها قائل نشده است. هنری ماری بیان می کند تمام این نیازها اکتسابی هستند. به عبارت دیگر هیچ یک از آنها ذاتی نیستند بلکه ما آنها را ضمن رشد یاد می گیریم.
هنری ماری همچنین بیان می کند برخی از نیازها شامل نیازهایی می شوند که افراد سعی می کنند از آنها اجتناب کنند مثل اجتناب از سرزنش. هنری ماری این گونه نیازها را نیازهای واکنشی نامید.
هنری ماری همچنین بیان می کند برخی نیازها به حضور یک شئی خاص در محیط بستگی ندارند بلکه خودانگیخته هستند و هر وقت برانگیخته شوند رفتار مناسبی را مستقل از محیط فرا می خوانند مثل گرسنگی که نیاز به غذا را فعال می کند. هنری ماری این گونه نیازها را نیازهای خودجوش می نامد.
به نظر هنری ماری غالباً چندین نیاز، رفتار فرد را تعیین می کنند. یک نیاز ممکن است اولین رفتار باشد و نیازهای دیگر برای سهولت نیاز اولیه عمل کنند.