خط ورزش
استراتژی اقیانوس آبی
ارائه شده توسط: دبلیو. چان کیم و رِنه مآئوبورگن
جهان کسب و کار شامل دو نوع فضای متمایز است که ما آنها را همچون اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز فرض کرده ایم.
- اقیانوس قرمز: اقیانوس های قرمز نمایانگر همه صنعت های موجود امروز هستند – فضای بازار شناخته شده. در اقیانوس های قرمز؛ مرزهای صنعت تعریف شده و مورد قبول و پذیرفته شده اند، و قوانین رقابتی بازی به خوبی درک شده اند. در اینجا، کمپانیها در تلاشند بهتر از رقبایشان عمل کنند تا یک سهم بزرگتری از تقاضای موجود را به چنگ آورند. همچنانکه فضا بیشتر و بیشتر شلوغ می شود امیدها برای سود و رشد کاهش پیدا می کند. محصولات تبدیل به کالا می شوند و رقابت فزاینده تبدیل به آب خونین می شود.
- اقیانوس آبی: اقیانوس های آبی مشخصه همه صنعت هایی هستند که امروز موجود نیستند – فضای بازار ناشناخته، بدون خطرات رقابت. در اقیانوس های آبی؛ بجای اینکه برای تقاضایی که موجود است بجنگند، تقاضا بوجود آورده می شود. در اقیانوس آبی فرصت فراوانی برای رشد وجود دارد که هم سودآور است و هم به سرعت بدست آورده می شود.
دو روش برای خلق اقیانوس های آبی وجود دارد:
(1) در حالت نادرتر، کمپانی ها می توانند صنعت کاملاً جدیدی را بوجود آورند؛ همانگونه که ایی بی (eBay) این کار را با خلق صنعت حراج آنلاین انجام داد.
(2) اما در اکثر موارد، یک اقیانوس آبی از درون یک اقیانوس قرمز ایجاد می شود زمانیکه یک کمپانی مرزهای صنعت موجود را جابجا می کند.
همچنانکه کمپانی های امروزی تقلا می کنند در یک جهان کسب و کار درحال گسترش و شتابنده، کامیاب شوند درک استراتژی اقیانوس آبی برای آنها مفید است.
استراتژی اقیانوس آبی در مورد انجام کسب و کاری است که در آن رقیبی وجود ندارد.
این استراتژی درباره خلق سرزمینی جدید است نه تقسیم زمین موجود.
تمرکز بر اقیانوس قرمز به معنی پذیرش ساختار کلیدی فاکتورهای جنگی است – سرزمین محدود و نیاز به ضربه زدن به دشمن برای کسب موفقیت. و این به معنی انکار قوت متمایز دنیای کسب و کار است – ظرفیت ایجاد فضای بازار جدیدی که در آن رقیبی وجود ندارد.
با تمرکز بر روی رقابت؛ پژوهشگران، کمپانی ها و مشاوران از دو جنبه مهم استراتژی– که خیلی هم سودمند هستند – غافل مانده اند:
- پیدا کردن و توسعه بازارهایی که کوچکتر هستند یا در آنجا رقیبی نداریم – اقیانوس آبی،
- کشف و حمایت از اقیانوس های آبی.
منطق های استراتژیک مورد نیاز برای اینکه راهنمای ما برای خلق اقیانوس آبی باشند:
- اقیانوس های آبی درباره نوآوری تکنولوژی نیستند
- متصدی ها اغلب اقیانوس های آبی خلق می کنند – و معمولاً درون کسب و کاری اصلی خودشان
- کمپانی و صنعت؛ واحدهای غلطی برای آنالیز (تجزیه و تحلیل) هستند
- خلق اقیانوس های آبی؛ برند سازی می کند.
بودجه های کلان R&D؛ کلید خلق فضای بازار جدید نیستند. کلید؛ ساختن حرکت های استراتژیک صحیح می باشد. به عبارت دیگر؛ خلق اقیانوس های آبی یک محصولی از استرتژی است و همینطور خیلی بیشتر یک محصولی از اقدام مدیریتی است.
خط ورزش
پیگیری همزمان تمایز و هزینه پایین:
- یک اقیانوس آبی در ناحیه ای ایجاد می شود که اقدامات یک کمپانی به طور مطلوبی هم بر روی ساختار هزینه اش تاثیر می گذارد و هم بر روی ارزش ارائه شده به خریداران تاثیر می گذارد.
- صرفه جویی در هزینه از حذف کردن و کاهش دادن فاکتورهایی بوجود می آید که یک صنعت بخاطر رقابت بوجود می آورد.
- ارزش برای خریدار بوسیله بالا بردن و خلق کردن عناصری، افزایش می یابد که صنعت هرگز ارائه نمی دهد.
- به مرور، به دلیل حجم فروش بالا که ارزش برتر ایجاد می شود صرفه جویی مقیاس افزایش می یابد و نتیجتاً هزینه ها بیشتر کاهش می یابند.